Dištančné vzdelávanie podľa metodiky „Integrované digitálne technológie“

Autor: Rudolf Hozák | 17.11.2020 o 23:40 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  46x

V knihe Rudolf Hozák „Vzdelávanie budú cnosti“ sa autor venuje aj problematike dištančného vzdelávania prepojeného na súvislosti charakterizujúce komplexnú vyučovaciu hodinu.

Doposia¾ sa za dištančné vzdelávanie považuje kontakt s lektorom formou e-learningového typu vzdelávania. Metodika „Integrované digitálne technológie“ prináša inováciu v chápaní dištančného vzdelávania a to v prepojení žiaka s vyučovaním (pomocou inštalovanej web kamery v triede a kamery doma na počítači). Učiteľ vidí pripojenie žiaka a môže s ním komunikovať, rovnako tak aj žiaci v triede.

V knihe Rudolf Hozák „Vzdelávanie budú cnosti“ sa autor venuje aj problematike dištančného vzdelávania prepojeného na súvislosti charakterizujúce komplexnú vyučovaciu hodinu.

Dištančné vzdelávanie je vytvorené na báze metodiky „Integrované digitálne technológie“, ktorá je koncipovaná na báze štrukturovanej vyučovacej hodiny s využitím modulov, ako nosných prvkov systému tvoriacich komplexnú vyučovaciu hodinu.

Vyučovacia hodina je zložená z modulov nazvaných prezentácia, komunikácia – diskusia, cvičenie a test. Súbor modulov tvorí komplexnú vyučovaciu hodinu s jednou témou. Takto pripravená hodina je prístupná z internetu 24 hodín denne a celý rok, pre využitie v škole i doma. Žiak – študent sa z domu venuje zvolenému modulu, čiže zvolenej časti hodiny, podľa vlastného záujmu, alebo na odporučenie učiteľa, ako forme úlohy, pre zlepšenie svojich návykov, zručností či osvojení si terminológie a postupov.

Žiak má k dispozícii textový prepis prezentácie, ktorú predstavuje video dokument, a čerpá aj z neho informácie pre tvorbu projektovej úlohy, ktorú tvorí v skupine spolužiakov na vybranú tému, resp. jej alternatívu. V prípade tvorby projektovej úlohy ide väčšinou o dištančné prepojenie skupiny spolužiakov, aby zabezpečili nadviazanie témy, resp alternatívy témy u každého zo zúčastnených spolužiakov.

Účasť žiaka dištančne vzdialeného z vyučovacej hodiny, sa principiálne nelíši od jeho osobnej účasti na vyučovacej hodine. Predpokladom úspešnosti dištančného vzdelávania na škole je, aby boli triedy, v ktorých má žiak vyučovaciu hodinu, vybavené kamerami. Žiak bude z domu (nemocnice, športového sústredenia) pracovať intenzitou, akou mu to jeho lokálne a zdravotné problémy budú umožňovať. Moderovanie umožní uèite¾ovi zapojiť žiaka do diskusie a cez vlastný poèítaè môže učiteľ s dištančne pripojeným žiakom komunikovať aj so spoluúčasťou žiakov v triede.

Žiak bude mať možnosť zaznamenať si priebeh hodiny na záznam a bez reálnej účasti, pozrieť si priebeh diskusie zo záznamu a snažiť sa tak pochopiť problémy, ktoré odzneli v diskusii.

V čase priebehu hodiny, ktorá je vymedzená na prezentáciu projektových úloh sa dištančne vzdialený žiak zapojí svojou prezentáciou spolu so svojím tímom spolužiakov, ktorí sú v tom čase prítomní v triede, a odprezentuje v poradí svoju časť pripravenej prezentácie, za čo získa od svojich spolužiakov a od učiteľa hodnotenie. Počas hodiny prezentácií projektových úloh je možné odprezentovať projektové úlohy cca 20 žiakov. Predpokladaná skupina tvoriaca spoločnú prezentáciu projektovej úlohy na jednu tému a jej alternatívy pozostáva z maximálneho počtu štyroch žiakov. Každý žiak dá cez internet svoju prezentáciu učiteľovi.

V závere možno konštatovať, že žiak sa v dištančnom kontakte s priebehom vyučovania aktivuje trikrát:

  1. dištančne sa pripája k priebehu vyučovacej hodiny;

  2. dištančne pripravuje prezentáciu svojho zadania projektovej úlohy;

  3. dištančne prezentuje svoju časť projektovej úlohy.

 

Rudolf Hozák   17.10.2020

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Dobré ráno

Dobré ráno: Kedy advokáti pracujú zadarmo

Vznikol u nás prvý pro bono rebríček.

Stĺpček Jakuba Fila

Figa borová v podaní Igora Matoviča

Krajina si zaslúži mať príčetného premiéra.


Už ste čítali?